Charakteristika vzdělávací koncepce
Příloha k žádosti o zápis školy do rejstříku škol a školských zařízení MŠMT
Základní škola a mateřská škola Sen s.r.o. (dále jen “škola Sen”) vychází z konceptu svobodných demokratických škol, které úspěšně fungují v zahraničí (např. Summerhill ve Velké Británii již od roku 1921, nebo Sudbury Valley ve Spojených státech od roku 1968), i v České republice (např. Základní škola a Střední škola Donum Felix s.r.o. v Kladně od roku 2015, nebo Základní škola a gymnázium Ježek bez klece v Brně od roku 2014). Nejde tedy o nějakou novinku, ale léty prověřený koncept. Zároveň je tato koncepce velmi odlišná od jiných alternativních směrů, jako např. montessori nebo waldorfská pedagogika.
Cíle vzdělávání
Škola Sen vychází z cílů základního vzdělávání uvedených v § 44 školského zákona a RVP ZV/PV. Chceme maximálně rozvíjet potenciál každého žáka a pomoci mu objevit jeho talent a jedinečnou životní cestu. Zaměřujeme se zejména na osvojování klíčových kompetencí dle RVP. Tyto kompetence považujeme za základní předpoklad úspěšného a spokojeného života v oblasti profesní i osobní. K jejich utváření a rozvíjení směřuje a přispívá veškerý vzdělávací obsah i aktivity a činnosti, které ve škole probíhají.
Základní pilíře svobodné demokratické školy
- Vzájemná úcta a respekt
Ve škole se žáci (i učitelé) učí komunikovat a řešit vzájemné konflikty formou nenásilné komunikace. Cílem je umět komunikovat své potřeby, vcítit se do potřeb a pocitů druhých a vždy hledat řešení typu výhra-výhra.
- Svoboda a demokracie
Žáci i učitelé se podílejí na tvorbě pravidel školy a rozhodování demokratickou cestou. Žáci si tak zažijí demokracii na vlastní kůži, díky tomu do hloubky pochopí její podstatu, bude pro ně přirozené uplatňovat demokratické principy v životě ve společnosti a nebudou tak snadno podléhat manipulaci.
- Vnitřní motivace
Žákům je ponechána svoboda učit se ze své vlastní vnitřní motivace to, co zrovna potřebují, způsobem, který si sami zvolí. Takto dochází k maximálnímu rozvoji potenciálu každého žáka. Žáci díky tomu neztrácí schopnost vnímat učení jako přirozenou a naplňující součást celého života.
Jak bude škola Sen fungovat
- Individuální přístup
Ve škole působí nadstandardní počet pedagogů v poměru k množství žáků (1 pedagog na 5 – 10 žáků). Pedagogové žákům nabízí lekce, které vychází z aktuálních potřeb skupin žáků, ale také mají dostatek času pracovat s jednotlivými žáky individuálně. Respektujeme rozdílnosti a individuální potřeby každého žáka, pomáháme mu nalézt optimální vzdělávací cestu a podporujeme ho v rozvíjení vlastních zájmů. Žáci mají možnost využívat svůj osobitý učební styl, postupovat vlastním tempem a zkoumat témata do takové hloubky, kterou si zvolí.
- Věkově smíšený kolektiv
Žáci mají možnost dynamicky tvořit věkově smíšené skupiny napříč všemi ročníky nebo se vzdělávat samostatně. Mladší děti se mohou učit od starších, nebo se podílet na činnostech, na které by samostatně nestačili. Starší děti se v přítomnosti mladších učí ohleduplnosti a péči, také si prohlubují znalosti tím, že téma vysvětlují mladším. Mezi další pozitiva věkového míchání také patří více kooperativní prostředí (různě staré děti nemají tendenci mezi sebou tolik soutěžit) nebo prevence šikany.
- Zdravé, bezpečné a podnětné prostředí
Kromě podnětů od pedagogů získávají žáci mnoho podnětů také z bohatě vybaveného různorodého prostředí školy. Podnětné a inspirativní prostředí motivuje žáky k učení a sebevzdělávání. Žáci se mohou volně pohybovat po budově školy a velké školní zahradě. Pedagogové žáky podporují ve vlastních aktivitách a v případě potřeby jim asistují. Tím je žákům dán prostor pro rozvoj kreativity, podnikavosti a zodpovědnosti za své vzdělávání i svůj život.
Škola svým fungováním podporuje žáky v pohybu, pobytu na čerstvém vzduchu, zdravé stravě a naslouchání potřebám svého těla. Dbáme na rozvíjení kvalitních vztahů a vytváření důvěry, což vede k vybudování bezpečného sociálního prostředí. To je potřebné nejen k osobní pohodě žáků a pedagogů, ale také je základním předpokladem efektivního učení.